lördag 24 maj 2008

Age of Conan, Murphy, and me

Igår mailade jag Discshop och frågade hur det gick med min beställning av Age of Conan. Den var lagd för länge sedan, jag hade fått en beställningsbekräftelse men sedan rådde tystnad. Inga uppgifter om leveransdatum. Ingenting.

Svaret jag fick var att jodå, det finns en beställning. Men ingen bokning. Spelet kommer, eh, sen. Den beställningen kan ni ta bort, tyckte jag, trött och läs.

Jaja. Jag får väl knata ner på stan imorgon och köpa den i den lokala spelaffären, tänkte jag. (Och tänkte inte så mycket längre, vilket vi snart ska se…) Så i morse knatade jag in på EBGames och sa ”Hej. AoC släptes igår, eller hur? Ha ni någon kvar?”

”Hade du bokat?”

”Nej”

”Nä, då är det nog kört tyvärr. De är slut i hela Europa. Vi vet inte när det kommer fler. Kanske om en vecka…”

”Skit!”

”Men kom tillbaka precis innan vi stänger. Jag har en massa spel undanlagda och om de inte hämtas ut kan jag sälja ett av dem till dig.”

Och så var jag precis på väg ut ur affären när vi liksom började prata. Han frågade vad jag spelat förut och jag svarade WoW. Sen så bara pratade och pratade han passionerat om online-spelens utceckling, om WoWs fördelar och nackdelar och om AoC som skapelsens krona. Efter några minuter var jag bara tvungen att säga ”Vet du, du gör det inte lättare för mig att vänta till stägningsdax…” med ett skevt leende på läpparna.

”Hmm, vänta ett tag…” tyckte han, tog fram bokningslistan och började ringa. Första samtalet gick till en kund som hade bokat två spel och mitt hopp for upp en stund men dalade så igen när det visade sig att han skulle visst ha båda och han skulle hämta dem snarast. Men så kom nästa samtal, till en gammal EBGames-anställd. Han hade bokat spelet i butiken men, visade det sig, även någon annanstans. Och hade hämtat ut det anda. Och ville bara ha ett. ”Grattis” tyckte killen i kassan. Jag måste ha skinit som en sol just då.

Så det jag har lärt mig idag är

1. Lyssna på folk som pratar med dig på MSN. Ibland har de rätt. (den där är intern. Men jag tror att M förstår…)

2. Prata med killen bakom disken. Och le. Det kan ta dig långt.

Och slutligen

3. Ibland ordnar det sig. Up your’s Murphy!

Inga kommentarer: